Oppgave 4: Stein, saks, papir (betinget handling)
Et tilfeldig tall kan omdannes til en tilfeldig tegning på skjermen ved å bruke betingelser (conditionals) gjennom "hvis ..."-blokker.
Last updated
Et tilfeldig tall kan omdannes til en tilfeldig tegning på skjermen ved å bruke betingelser (conditionals) gjennom "hvis ..."-blokker.
Last updated
I denne oppgaven skal vi vis en av tre ulike ikoner når micro:bit'en ristes.
Blokken "hvis ..." finner du under menyen "Logikk"
Sammenligningsblokken finner du under menyen "Logikk (Comparison)" og settes inn i "hvis ..."-blokken som visst i programmet
Deretter kan du hente variabelen "resultat" under "Variabler"
Sett inn blokken "vis ikon..."
Kopier "hvis..."-blokken to ganger og gjør endringer som i programmet over
Kontroller at alle ikonene blir visst
Endre programmet slik at det kan brukes til "Stein, saks, papir"
Last opp på to micro:bit'er og utfordre en venn