Oppgave 4: Stein, saks, papir (betinget handling)
Et tilfeldig tall kan omdannes til en tilfeldig tegning på skjermen ved å bruke betingelser (conditionals) gjennom "hvis ..."-blokker.
I denne oppgaven skal vi vis en av tre ulike ikoner når micro:bit'en ristes.

Program

Stein, saks, papir
  • Blokken "hvis ..." finner du under menyen "Logikk"
  • Sammenligningsblokken finner du under menyen "Logikk (Comparison)" og settes inn i "hvis ..."-blokken som visst i programmet
  • Deretter kan du hente variabelen "resultat" under "Variabler"
  • Sett inn blokken "vis ikon..."
  • Kopier "hvis..."-blokken to ganger og gjør endringer som i programmet over

Prøv selv

  1. 1.
    Kontroller at alle ikonene blir visst
  2. 2.
    Endre programmet slik at det kan brukes til "Stein, saks, papir"
  3. 3.
    Last opp på to micro:bit'er og utfordre en venn
Copy link
On this page
Program
Prøv selv