Oppgave 4: Stein, saks, papir (betinget handling)
Et tilfeldig tall kan omdannes til en tilfeldig tegning på skjermen ved å bruke betingelser (conditionals) gjennom "hvis ..."-blokker.
I denne oppgaven skal vi vis en av tre ulike ikoner når micro:bit'en ristes.
Stein, saks, papir
- Blokken "hvis ..." finner du under menyen "Logikk"
- Sammenligningsblokken finner du under menyen "Logikk (Comparison)" og settes inn i "hvis ..."-blokken som visst i programmet
- Deretter kan du hente variabelen "resultat" under "Variabler"
- Sett inn blokken "vis ikon..."
- Kopier "hvis..."-blokken to ganger og gjør endringer som i programmet over
- 1.Kontroller at alle ikonene blir visst
- 2.Endre programmet slik at det kan brukes til "Stein, saks, papir"
- 3.Last opp på to micro:bit'er og utfordre en venn
Last modified 3yr ago