Programmering i skolen
  • Introduksjon
  • micro:bit
    • Kom i gang med micro:bit
      • Oppgave 1: Blinkende hjerte (løkke)
      • Oppgave 2: Inndata vs Utdata
      • Oppgave 3: Terningkast (variabel med tilfeldig tall)
      • Oppgave 4: Stein, saks, papir (betinget handling)
      • Oppgave 5: Tellere
      • Oppgave 6: Måle temperatur (Hente og vise data fra sensor)
      • Oppgave 7: Varmt eller kaldt (variabler og betingelser)
      • Oppgave 8: Lyd og melodier
      • Oppgave 9: Overføre temperaturdata med radio
      • Oppgave 10: Starte og stoppe animasjon via radio
      • Oppgave 11: Nedtelling
      • Oppgave 12: Stoppeklokke
      • Oppgave 13: Skru av og på lysdiode
      • Oppgave 14: Trafikklys
      • Oppgave 17: Test av servomotor
    • micro:bit i matematikk
      • Variabler og beregninger
        • Oppgave 1: Pluss og minus
        • Oppgave 2: Gange og dele
        • Oppgave 3: Gangemaskin
      • Tellere og betingelser
      • Lag en regnemaskin
      • Tilfeldighet
    • micro:bit i naturfag
      • Temperaturmåling
        • 1. Lese av temperaturen
        • 2. Justert temperaturvisning
        • 3. Vis temperaturen med en automatisk graf
      • Kompasset
      • Lysmåling og styring
      • Styring av tilkoblede lysdioder
      • Flere eksperimenter med lysdioder
      • Enkel vandstandsmåling
      • Enkel fuktighetsmåling
    • micro:bit og kunstig intelligens
      • KI - Ansiktsgjenkjenning
    • micro:bit i tverrfaglige prosjekter
    • bit:bot XL
      • 1. Kjør frem og tilbake
      • 2. Kjøretur med sving
      • 3. Enkel fjernstyring
      • 4. Selvkjørende robot som unngår farer
      • Programmer en tegning
    • micro:bit Tinker Kit
      • Oppgave 1: Smartlys
      • Oppgave 2: Tyverialarm
      • Oppgave 3: Vanningsalarm
      • Oppgave 4: Koble til microservo
      • Oppgave 5: Veibom med bevegelsessensor
    • micro:bit Smart Home Kit
      • Oppgave 1: Stemmestyrt lys
      • Oppgave 2: Temperaturstyrt vifte
      • Oppgave 3: Innbruddsalarm
      • Oppgave 4: Automatiske gardiner
      • Oppgave 5: Fjernstyrt døråpner
      • Oppgave 6: Vannstand-varsler
    • micro:bit Smart Climate Kit
      • Oppgave 1: Hvor høy er UV-indeksen?
      • Oppgave 2: Vi lager et Anemometer
    • micro:bit Agriculture Kit
      • Kunstig vekstlys
      • Måling av temperatur og fuktighet i drivhus
      • Måle temperatur i oppdrettsanlegg
    • enviro:bit miljøsensor
      • 1. Temperatur
      • 2. Lufttrykk
      • 3. Luftfuktighet
      • 4. Støynivåmåling
      • 5. Lysmåling
      • 6. RGB lysmåling
  • Classroom Smart Home Kit
    • Stemmekontrollert Smartlys
  • micro:bit Ring:bit bricks pack
    • Trafikklys
    • To-hjuls robot
    • Temperaturstyrt vifte
  • Hover:bit fartøy
    • Bygg Hover:bit fjernkontroll
    • Bygg Hover:bit fartøy
    • Hover:bit Programmer Fjernkontrollen
    • Hover:bit Programmert fartøyet
  • Wheel:bit robotkjøretøy
    • Montering
    • Oppgave 1: Kjør rett frem
  • Bubble:bit såpeboblemaskin
    • Montering
    • Oppgave 1:LED - varsellampe
    • Oppgave 2:Såpebobler
  • micro:bit i kunst og håndverk
  • micro:bit i musikk
  • do your :bit
    • Beroligende lysdioder
    • Send et smil
    • Sporing av dyr
Powered by GitBook
On this page
  • Litt om anemometeret
  • Slik fungerer et anemometer
  • Du trenger
  • Koblingsskjema
  • Programmering
  • Slik virker det
  • Test
  • Prøv selv
  1. micro:bit
  2. micro:bit Smart Climate Kit

Oppgave 2: Vi lager et Anemometer

I denne oppgaven skal du måle vindhastigheten ved hjelp av et anemometer.

PreviousOppgave 1: Hvor høy er UV-indeksen?Nextmicro:bit Agriculture Kit

Last updated 9 months ago

Litt om anemometeret

Et anemometer er et instrument som måler vindhastighet og lufttrykk. Anemometeret er viktige redskaper for metereologer som studerer været, og for fysikere som studerer hvordan vinden beveger seg.

Slik fungerer et anemometer

Anemometeret måler hvor rask vinden er, og den måles oftest i hvor mange meter vinden går i sekundet, eller hvor mange kilometer pr time. Hvor sterk eller rask vinden er sier mye om hvordan været er, og det kan ha stor nytteverdi for oss mennesker å vite hvor sterk vinden er. Eksempler på slike tilfeller kan være

  • Badminton: Skal du spille dette ute ønsker du helst at det er helt vindstille

  • Vindturbiner: for at disse skal produsere strøm behøver de at det er litt vind

  • Sikkerhet: Om vinden kommer opp i for høy styrke kan sikkerheten stå på spill, og de sterkeste vindene kan også ødelegge både bygninger og store naturområder.

Vi skal lage et anemometer ved hjelp av micro:bit og en sensor som måler vindhastighet.

Du trenger

  • Kabel til overføring av programmet

  • PC eller annen strømkilde til IoT- kortet

Koblingsskjema

Sett micro:bit ned i IoT-kortet. OLED-displayet skal festes med pinnene nederst i midten på kortet. Vindsensoren skal festes på P1.

Programmering

For å gjøre dette trykker man på utvidelser og skriver inn IoT i søkefeltet. Denne vil da dukke opp:

Trykk på denne og utvidelsespakken vil da laste ned og legge seg i menyen til venstre for redigeringsskjermen.

Vi skal nå lage programmet vi trenger for å finne ut vindhastigheten. Se kodeeksempel under

Trykk på last ned ikonet nederst på siden. Programmet du har laget vil lagre seg som en .Hex fil. Legg merke til hvor du lagrer filen. Når den er lastet ned kan du simpelthen dra den over til micro:bit ikonet i filutforskeren. Micro:bit blinker oransje bak når programmet lastes over, og stopper når den er ferdig. Programmet er umiddelbart klart til å brukes når micro:bit er koblet til strøm.

Slik virker det

Du har nå laget et program som gjør at vindhastigheten blir overført til micro:bit. Man kan se vinden ved at propellsensoren beveger seg, og tyrken på vinden vil vises i OLED displayet som er festet på IOT-kortet.

Test

Overfør programmet til micro:bit og montèr slik som anvisningen viser. Vent noen sekunder og finn ut hvordan forholdene er der du oppholder deg.

Prøv selv

  1. Hvordan er vinden der du oppholder deg nå? Les av OLED Displayet

  2. På hvilke måter har vindstyrken noe å si for deg i dagliglivet? Tenk gjennom både positive og negative aspekter.

  3. Mål pusten din. Hvor høy vindhastighet lager du med

  • Normal pust

  • Full styrke

  1. Vind blir ofte klassifisert etter Beauforts skala, og inneholder 12 ulike vindtyper. Undersøk hva slags effekt vind har i de 12 ulike klassene.

1

Gå til og trykk på “Nytt prosjekt”. Gi prosjektet ditt et navn. Her kaller vi det Måling av Vindhastighet. Vi må legge til de ekstra kodeblokkene vi trenger for å gjøre dette prosjektet med micro:bit Climate Kit.

micro:bit
micro:bit Smart Climate Kit
makecode.microbit.org