Programmering i skolen
  • Introduksjon
  • micro:bit
    • Kom i gang med micro:bit
      • Oppgave 1: Blinkende hjerte (løkke)
      • Oppgave 2: Inndata vs Utdata
      • Oppgave 3: Terningkast (variabel med tilfeldig tall)
      • Oppgave 4: Stein, saks, papir (betinget handling)
      • Oppgave 5: Tellere
      • Oppgave 6: Måle temperatur (Hente og vise data fra sensor)
      • Oppgave 7: Varmt eller kaldt (variabler og betingelser)
      • Oppgave 8: Lyd og melodier
      • Oppgave 9: Overføre temperaturdata med radio
      • Oppgave 10: Starte og stoppe animasjon via radio
      • Oppgave 11: Nedtelling
      • Oppgave 12: Stoppeklokke
      • Oppgave 13: Skru av og på lysdiode
      • Oppgave 14: Trafikklys
      • Oppgave 17: Test av servomotor
    • micro:bit i matematikk
      • Variabler og beregninger
        • Oppgave 1: Pluss og minus
        • Oppgave 2: Gange og dele
        • Oppgave 3: Gangemaskin
      • Tellere og betingelser
      • Lag en regnemaskin
      • Tilfeldighet
    • micro:bit i naturfag
      • Temperaturmåling
        • 1. Lese av temperaturen
        • 2. Justert temperaturvisning
        • 3. Vis temperaturen med en automatisk graf
      • Kompasset
      • Lysmåling og styring
      • Styring av tilkoblede lysdioder
      • Flere eksperimenter med lysdioder
      • Enkel vandstandsmåling
      • Enkel fuktighetsmåling
    • micro:bit og kunstig intelligens
      • KI - Ansiktsgjenkjenning
    • micro:bit i tverrfaglige prosjekter
    • bit:bot XL
      • 1. Kjør frem og tilbake
      • 2. Kjøretur med sving
      • 3. Enkel fjernstyring
      • 4. Selvkjørende robot som unngår farer
      • Programmer en tegning
    • micro:bit Tinker Kit
      • Oppgave 1: Smartlys
      • Oppgave 2: Tyverialarm
      • Oppgave 3: Vanningsalarm
      • Oppgave 4: Koble til microservo
      • Oppgave 5: Veibom med bevegelsessensor
    • micro:bit Smart Home Kit
      • Oppgave 1: Stemmestyrt lys
      • Oppgave 2: Temperaturstyrt vifte
      • Oppgave 3: Innbruddsalarm
      • Oppgave 4: Automatiske gardiner
      • Oppgave 5: Fjernstyrt døråpner
      • Oppgave 6: Vannstand-varsler
    • micro:bit Smart Climate Kit
      • Oppgave 1: Hvor høy er UV-indeksen?
      • Oppgave 2: Vi lager et Anemometer
    • micro:bit Agriculture Kit
      • Kunstig vekstlys
      • Måling av temperatur og fuktighet i drivhus
      • Måle temperatur i oppdrettsanlegg
    • enviro:bit miljøsensor
      • 1. Temperatur
      • 2. Lufttrykk
      • 3. Luftfuktighet
      • 4. Støynivåmåling
      • 5. Lysmåling
      • 6. RGB lysmåling
  • Classroom Smart Home Kit
    • Stemmekontrollert Smartlys
  • micro:bit Ring:bit bricks pack
    • Trafikklys
    • To-hjuls robot
    • Temperaturstyrt vifte
  • Hover:bit fartøy
    • Bygg Hover:bit fjernkontroll
    • Bygg Hover:bit fartøy
    • Hover:bit Programmer Fjernkontrollen
    • Hover:bit Programmert fartøyet
  • Wheel:bit robotkjøretøy
    • Montering
    • Oppgave 1: Kjør rett frem
  • Bubble:bit såpeboblemaskin
    • Montering
    • Oppgave 1:LED - varsellampe
    • Oppgave 2:Såpebobler
  • micro:bit i kunst og håndverk
  • micro:bit i musikk
  • do your :bit
    • Beroligende lysdioder
    • Send et smil
    • Sporing av dyr
Powered by GitBook
On this page
  • Du lærer
  • Du trenger
  • Steg 1: Programmering
  • Steg 2: Test
  • Steg 3: Prøv selv
  1. do your :bit

Sporing av dyr

Hjelp forskere med å spore isbjørner eller andre dyr og oppdag hvordan de kan bli påvirket av klimaendringene.

PreviousSend et smil

Last updated 4 years ago

I denne oppgaven skal du bruke micro:bit med akselerometer og radiofunksjoner til å lage en prototype av en enhet for å hjelpe forskere med å spore isbjørner eller andre dyr og oppdage hvordan de blir påvirket av klimaendringene.

Dette prosjektet er en del av en serie av oppgaver laget for å utforske teknologi som en løsning på FNs bærekraftmål.

Du lærer

  • Hvordan lage en prototype for et større prosjekt

  • Hvordan radiokommunikasjon mellom elektroniske enheter kan brukes til vitenskapelige studier

Du trenger

  • 2 micro:bit (eller MakeCode-simulatoren)

  • MakeCode-editoren

  • Batteripakker (valgfritt)

Steg 1: Programmering

  • Dette programmet bruker radiofunksjonen til micro:bit til å lage prototype for å spore bevegelsene til et dyr. Du kan bruke MakeCode-simulatoren eller laste ned koden på to eller flere micro:bit. Den ene ville være festet til dyret, den andre ville bli brukt av forskeren som mottaker.

  • Start med å sette radiogruppen til 7. Grupper er som kanaler, så sørg for at begge dine micro:bit'er bruker samme gruppen.

  • Hvis flere av dere lager dette prosjektet i grupper på to, må du sørge for at hver gruppe bruker et unikt radiogruppenummer. Du kan velge et gruppenummer mellom 0 og 255.

  • Programmer gjør avlesninger fra det innebygde akselerometeret og overfører dem via radio.

  • Mottakeren viser avlesninger fra akselerometere på LED-skjermen. Større tall betyr raskere bevegelser. Du kan bruke disse tallene til å forstå dyrets oppførsel, for eksempel hvis det leter etter mat, et nytt tilholdssted eller bor på et sted for å lage et hjem.

Steg 2: Test

  • Last ned programmet ditt til micro:bit og test det ut i virkeligheten.

Steg 3: Prøv selv

  1. Dette programmet måler bevegelser i Y-aksen. Akselerometeret på micro:bit kan måle bevegelser i andre retninger og gi en total avlesning av styrke. Eksperimenter med forskjellige aksemålinger for å se hvilke som fungerer best.

  2. Avhengig av aksen du måler og hvordan du fester micro:bit på dyret, kan du merke avlesninger selv når dyret er stille. Dette er på grunn av jordens tyngdekraft som micro:bit også kan måle. Hvordan vil du sørge for at dette ikke påvirker avlesningene dine?

  3. Hvilke andre sensorer på micro:bit kan du bruke til å overføre data om et dyr?