Programmering i skolen
  • Introduksjon
  • micro:bit
    • Kom i gang med micro:bit
      • Oppgave 1: Blinkende hjerte (løkke)
      • Oppgave 2: Inndata vs Utdata
      • Oppgave 3: Terningkast (variabel med tilfeldig tall)
      • Oppgave 4: Stein, saks, papir (betinget handling)
      • Oppgave 5: Tellere
      • Oppgave 6: Måle temperatur (Hente og vise data fra sensor)
      • Oppgave 7: Varmt eller kaldt (variabler og betingelser)
      • Oppgave 8: Lyd og melodier
      • Oppgave 9: Overføre temperaturdata med radio
      • Oppgave 10: Starte og stoppe animasjon via radio
      • Oppgave 11: Nedtelling
      • Oppgave 12: Stoppeklokke
      • Oppgave 13: Skru av og på lysdiode
      • Oppgave 14: Trafikklys
      • Oppgave 17: Test av servomotor
    • micro:bit i matematikk
      • Variabler og beregninger
        • Oppgave 1: Pluss og minus
        • Oppgave 2: Gange og dele
        • Oppgave 3: Gangemaskin
      • Tellere og betingelser
      • Lag en regnemaskin
      • Tilfeldighet
    • micro:bit i naturfag
      • Temperaturmåling
        • 1. Lese av temperaturen
        • 2. Justert temperaturvisning
        • 3. Vis temperaturen med en automatisk graf
      • Kompasset
      • Lysmåling og styring
      • Styring av tilkoblede lysdioder
      • Flere eksperimenter med lysdioder
      • Enkel vandstandsmåling
      • Enkel fuktighetsmåling
    • micro:bit og kunstig intelligens
      • KI - Ansiktsgjenkjenning
    • micro:bit i tverrfaglige prosjekter
    • bit:bot XL
      • 1. Kjør frem og tilbake
      • 2. Kjøretur med sving
      • 3. Enkel fjernstyring
      • 4. Selvkjørende robot som unngår farer
      • Programmer en tegning
    • micro:bit Tinker Kit
      • Oppgave 1: Smartlys
      • Oppgave 2: Tyverialarm
      • Oppgave 3: Vanningsalarm
      • Oppgave 4: Koble til microservo
      • Oppgave 5: Veibom med bevegelsessensor
    • micro:bit Smart Home Kit
      • Oppgave 1: Stemmestyrt lys
      • Oppgave 2: Temperaturstyrt vifte
      • Oppgave 3: Innbruddsalarm
      • Oppgave 4: Automatiske gardiner
      • Oppgave 5: Fjernstyrt døråpner
      • Oppgave 6: Vannstand-varsler
    • micro:bit Smart Climate Kit
      • Oppgave 1: Hvor høy er UV-indeksen?
      • Oppgave 2: Vi lager et Anemometer
    • micro:bit Agriculture Kit
      • Kunstig vekstlys
      • Måling av temperatur og fuktighet i drivhus
      • Måle temperatur i oppdrettsanlegg
    • enviro:bit miljøsensor
      • 1. Temperatur
      • 2. Lufttrykk
      • 3. Luftfuktighet
      • 4. Støynivåmåling
      • 5. Lysmåling
      • 6. RGB lysmåling
  • Classroom Smart Home Kit
    • Stemmekontrollert Smartlys
  • micro:bit Ring:bit bricks pack
    • Trafikklys
    • To-hjuls robot
    • Temperaturstyrt vifte
  • Hover:bit fartøy
    • Bygg Hover:bit fjernkontroll
    • Bygg Hover:bit fartøy
    • Hover:bit Programmer Fjernkontrollen
    • Hover:bit Programmert fartøyet
  • Wheel:bit robotkjøretøy
    • Montering
    • Oppgave 1: Kjør rett frem
  • Bubble:bit såpeboblemaskin
    • Montering
    • Oppgave 1:LED - varsellampe
    • Oppgave 2:Såpebobler
  • micro:bit i kunst og håndverk
  • micro:bit i musikk
  • do your :bit
    • Beroligende lysdioder
    • Send et smil
    • Sporing av dyr
Powered by GitBook
On this page
  • Du Lærer:
  • Hvordan fungerer en luftputefartøy?
  • Hvordan styre den?
  • Hover:bit Settet inneholder:
  • Du vil også trenge:
  • Oppgaver

Hover:bit fartøy

Hover:bit er et tverrfaglig og praktisk opplegg som inkluderer programmering, naturfag, håndverk og matematikk. Opplegget er beregnet på klasser som har noe erfaring med micro:bit fra før

PreviousTemperaturstyrt vifteNextBygg Hover:bit fjernkontroll

Last updated 1 year ago

Du Lærer:

  • Friksjon og fravær av friksjon som fenomen (naturfag)

  • Funksjoner og regning med vinkler, algebra og negative tall (matematikk)

  • Designe, bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner (Kunst og håndverk)

Estimert tidsforbruk 5-12 skoletimer

Hvordan fungerer en luftputefartøy?

Et luftputefartøy bruker en pute med luft for å skape et lite mellomrom mellom kjøretøyet og overflaten. Dette fjerner friksjonen. Fartøyet kan bevege seg fremover ved å blåse luft fra en eller flere bakre motorer. Dette prinsippet blir også brukt på ting som airhockey bord!

Hvordan styre den?

Fjernkontrollen (sender) må sende instruksjoner til fartøyet (mottaker), for å styre hvordan fartøyet skal oppføre seg. Dette enkle prinsippet blir også brukt av andre ting som wifi og mobiler!

Merk: 5x m3x12 kan være sorte i fargen i stedet for blå.

Du vil også trenge:

Oppgaver

  • Programmering Del 1 Hover:bit fjernkontroller

  • Programmering Del 2 Hover:bit fartøyet

  • Ekstra oppgave: Bruk Fantasien

Settet inneholder:

Skriv ut malen om du mangler den

Hover:bit
A4 Papir mal
Bygg Hover:bit fjernkontroller
Bygg Hover:bit fartøy