Programmering i skolen
  • Introduksjon
  • micro:bit
    • Kom i gang med micro:bit
      • Oppgave 1: Blinkende hjerte (løkke)
      • Oppgave 2: Inndata vs Utdata
      • Oppgave 3: Terningkast (variabel med tilfeldig tall)
      • Oppgave 4: Stein, saks, papir (betinget handling)
      • Oppgave 5: Tellere
      • Oppgave 6: Måle temperatur (Hente og vise data fra sensor)
      • Oppgave 7: Varmt eller kaldt (variabler og betingelser)
      • Oppgave 8: Lyd og melodier
      • Oppgave 9: Overføre temperaturdata med radio
      • Oppgave 10: Starte og stoppe animasjon via radio
      • Oppgave 11: Nedtelling
      • Oppgave 12: Stoppeklokke
      • Oppgave 13: Skru av og på lysdiode
      • Oppgave 14: Trafikklys
      • Oppgave 17: Test av servomotor
    • micro:bit i matematikk
      • Variabler og beregninger
        • Oppgave 1: Pluss og minus
        • Oppgave 2: Gange og dele
        • Oppgave 3: Gangemaskin
      • Tellere og betingelser
      • Lag en regnemaskin
      • Tilfeldighet
    • micro:bit i naturfag
      • Temperaturmåling
        • 1. Lese av temperaturen
        • 2. Justert temperaturvisning
        • 3. Vis temperaturen med en automatisk graf
      • Kompasset
      • Lysmåling og styring
      • Styring av tilkoblede lysdioder
      • Flere eksperimenter med lysdioder
      • Enkel vandstandsmåling
      • Enkel fuktighetsmåling
    • micro:bit og kunstig intelligens
      • KI - Ansiktsgjenkjenning
    • micro:bit i tverrfaglige prosjekter
    • bit:bot XL
      • 1. Kjør frem og tilbake
      • 2. Kjøretur med sving
      • 3. Enkel fjernstyring
      • 4. Selvkjørende robot som unngår farer
      • Programmer en tegning
    • micro:bit Tinker Kit
      • Oppgave 1: Smartlys
      • Oppgave 2: Tyverialarm
      • Oppgave 3: Vanningsalarm
      • Oppgave 4: Koble til microservo
      • Oppgave 5: Veibom med bevegelsessensor
    • micro:bit Smart Home Kit
      • Oppgave 1: Stemmestyrt lys
      • Oppgave 2: Temperaturstyrt vifte
      • Oppgave 3: Innbruddsalarm
      • Oppgave 4: Automatiske gardiner
      • Oppgave 5: Fjernstyrt døråpner
      • Oppgave 6: Vannstand-varsler
    • micro:bit Smart Climate Kit
      • Oppgave 1: Hvor høy er UV-indeksen?
      • Oppgave 2: Vi lager et Anemometer
    • micro:bit Agriculture Kit
      • Kunstig vekstlys
      • Måling av temperatur og fuktighet i drivhus
      • Måle temperatur i oppdrettsanlegg
    • enviro:bit miljøsensor
      • 1. Temperatur
      • 2. Lufttrykk
      • 3. Luftfuktighet
      • 4. Støynivåmåling
      • 5. Lysmåling
      • 6. RGB lysmåling
  • Classroom Smart Home Kit
    • Stemmekontrollert Smartlys
  • micro:bit Ring:bit bricks pack
    • Trafikklys
    • To-hjuls robot
    • Temperaturstyrt vifte
  • Hover:bit fartøy
    • Bygg Hover:bit fjernkontroll
    • Bygg Hover:bit fartøy
    • Hover:bit Programmer Fjernkontrollen
    • Hover:bit Programmert fartøyet
  • Wheel:bit robotkjøretøy
    • Montering
    • Oppgave 1: Kjør rett frem
  • Bubble:bit såpeboblemaskin
    • Montering
    • Oppgave 1:LED - varsellampe
    • Oppgave 2:Såpebobler
  • micro:bit i kunst og håndverk
  • micro:bit i musikk
  • do your :bit
    • Beroligende lysdioder
    • Send et smil
    • Sporing av dyr
Powered by GitBook
On this page
  • Litt om vifter
  • Litt historie
  • Slik virker det
  • Du trenger
  • Slik bygger du
  • Programmering
  • Slik virker det
  • Prøv selv
  1. micro:bit Ring:bit bricks pack

Temperaturstyrt vifte

I dette prosjektet skal du lage en vifte som styres av temperaturen. Du bestemmer selv ved hvilken temperatur viften skal starte.

PreviousTo-hjuls robotNextHover:bit fartøy

Last updated 1 year ago

Litt om vifter

En vifte består av roterende blader som virker på luften for å skape en luftstrøm. Vifter produserer luftstrømmer med høyt volum og lavt trykk, i motsetning til en kompressor som gir høyt trykk ved et relativt lavt volum.

Litt historie

Den mekaniske vifta ble først brukt som takvifte. I 1829 ble en amerikaner ved navn James Byron inspirert av klokka og oppfant en mekanisk vifte som kunne festes i taket og drives av et urverk. Den svale brisen fra vifta gjorde folk lykkelige, men det var plagsomt å klatre opp stigen for å slå den av og på.

I 1872 utviklet en franskmann ved navn Joseph en mekanisk vifte som ble startet av en vindturbin og drevet av en gir- og kjedeanordning. Denne viften var mye bedre enn den mekaniske viften til Byron og var mer praktisk å bruke.

I 1880 monterte American Shule viften direkte på en elektrisk motor og deretter til strømforsyning. Bladene på vifta gikk raskere og ble den første elektriske vifta i verden.

Slik virker det

En temperaturstyrt vifte reagerer på hvor varmt det er i rommet. Når temperaturen overstiger 28 grader starter viften å gå. Når den er nede på 26 grader stopper den.

Du trenger

Slik bygger du

Programmering

Gå til makecode.microbit.org og trykk på “nytt Prosjekt” Gi prosjektet ditt et navn. Her kaller vi det Temperaturstyrt vifte. Vi må legge til de ekstra kodeblokkene vi trenger for å gjøre dette prosjektet med servodrevet vifte. For å gjøre dette trykker man på Avansert og scroller ned til Utvidelser/ Add Package. Søk i søkefeltet etter servo.

Utvidelsespakken vil da laste ned og legge seg i menyen til venstre for redigeringsskjermen.

Start ved fjerne kodeblokken “ved start” som allerede ligger i redigeringsvinduet.

Sett så inn blokken Sett vinkel på servo " " til " " Endre til P1 og la verdien være 0

Lag så en kopi av hele koden og sett den under inni gjenta for alltid -blokken. Sett temperaturen til 26 grader og vinkelen på servo til 90.

MERK: her har vi brukt en 360 graders servo. Servoen vil derfor bevege seg om den får beskjed om å sette seg til 0 eller 180 grader, og stoppe om den får beskjed om å stille seg på 90 grader.

Koden skal nå se slik ut:

Du har nå laget din egne temperaturstyrte vifte og kan overføre koden til micro:bit

Trykk på last ned ikonet nederst på siden. Programmet du har laget vil lagre seg som en .Hex fil. Legg merke til hvor du lagrer filen. Når den er lastet ned kan du simpelthen dra den over til micro:bit ikonet i filutforskeren. Micro:bit blinker oransje bak når programmet lastes over, og stopper når den er ferdig. Programmet er umiddelbart klart til å brukes når micro:bit er koblet til strøm

Slik virker det

  • Når temperaturen er over 28 grader vil viften starte å rotere

  • Når temperaturen går ned til 26 grader vil den stoppe

Prøv selv

  1. Overfør programmet til micro: bit. Hva skjer?

  2. Legg til en kodeblokk i programmet ditt slik at du får bedre oversikt. I basisblokkene henter du ut Vis tall. Legg så til temperaturblokken i verdifeltet. micro:bit vil nå vise deg hva slags temperatur det faktisk er i rommet til en hver tid. overfør den nye koden til micro:bit og forsøk igjen.

  3. Endre temperaturen på koden til en temperatur som er nærmere din romtemperatur. Prøv deg frem frem til du får viften i bevegelse

I logikkseksjonen finner du kodeblokken hvis/ellers. Denne trekker du inn på siden. Åpne så seksjonen for logikk igjen og legg inn denne blokken

Her skal du legge inn betingelsen din. I Inndata menyen finner du temperatur. Legg denne inn i første feltet hvor det står en "0" i feltet til høyre skriver du 28. Dette viser at noe skal skje ved 28 grader