Programmering i skolen
  • Introduksjon
  • micro:bit
    • Kom i gang med micro:bit
      • Oppgave 1: Blinkende hjerte (løkke)
      • Oppgave 2: Inndata vs Utdata
      • Oppgave 3: Terningkast (variabel med tilfeldig tall)
      • Oppgave 4: Stein, saks, papir (betinget handling)
      • Oppgave 5: Tellere
      • Oppgave 6: Måle temperatur (Hente og vise data fra sensor)
      • Oppgave 7: Varmt eller kaldt (variabler og betingelser)
      • Oppgave 8: Lyd og melodier
      • Oppgave 9: Overføre temperaturdata med radio
      • Oppgave 10: Starte og stoppe animasjon via radio
      • Oppgave 11: Nedtelling
      • Oppgave 12: Stoppeklokke
      • Oppgave 13: Skru av og på lysdiode
      • Oppgave 14: Trafikklys
      • Oppgave 17: Test av servomotor
    • micro:bit i matematikk
      • Variabler og beregninger
        • Oppgave 1: Pluss og minus
        • Oppgave 2: Gange og dele
        • Oppgave 3: Gangemaskin
      • Tellere og betingelser
      • Lag en regnemaskin
      • Tilfeldighet
    • micro:bit i naturfag
      • Temperaturmåling
        • 1. Lese av temperaturen
        • 2. Justert temperaturvisning
        • 3. Vis temperaturen med en automatisk graf
      • Kompasset
      • Lysmåling og styring
      • Styring av tilkoblede lysdioder
      • Flere eksperimenter med lysdioder
      • Enkel vandstandsmåling
      • Enkel fuktighetsmåling
    • micro:bit og kunstig intelligens
      • KI - Ansiktsgjenkjenning
    • micro:bit i tverrfaglige prosjekter
    • bit:bot XL
      • 1. Kjør frem og tilbake
      • 2. Kjøretur med sving
      • 3. Enkel fjernstyring
      • 4. Selvkjørende robot som unngår farer
      • Programmer en tegning
    • micro:bit Tinker Kit
      • Oppgave 1: Smartlys
      • Oppgave 2: Tyverialarm
      • Oppgave 3: Vanningsalarm
      • Oppgave 4: Koble til microservo
      • Oppgave 5: Veibom med bevegelsessensor
    • micro:bit Smart Home Kit
      • Oppgave 1: Stemmestyrt lys
      • Oppgave 2: Temperaturstyrt vifte
      • Oppgave 3: Innbruddsalarm
      • Oppgave 4: Automatiske gardiner
      • Oppgave 5: Fjernstyrt døråpner
      • Oppgave 6: Vannstand-varsler
    • micro:bit Smart Climate Kit
      • Oppgave 1: Hvor høy er UV-indeksen?
      • Oppgave 2: Vi lager et Anemometer
    • micro:bit Agriculture Kit
      • Kunstig vekstlys
      • Måling av temperatur og fuktighet i drivhus
      • Måle temperatur i oppdrettsanlegg
    • enviro:bit miljøsensor
      • 1. Temperatur
      • 2. Lufttrykk
      • 3. Luftfuktighet
      • 4. Støynivåmåling
      • 5. Lysmåling
      • 6. RGB lysmåling
  • Classroom Smart Home Kit
    • Stemmekontrollert Smartlys
  • micro:bit Ring:bit bricks pack
    • Trafikklys
    • To-hjuls robot
    • Temperaturstyrt vifte
  • Hover:bit fartøy
    • Bygg Hover:bit fjernkontroll
    • Bygg Hover:bit fartøy
    • Hover:bit Programmer Fjernkontrollen
    • Hover:bit Programmert fartøyet
  • Wheel:bit robotkjøretøy
    • Montering
    • Oppgave 1: Kjør rett frem
  • Bubble:bit såpeboblemaskin
    • Montering
    • Oppgave 1:LED - varsellampe
    • Oppgave 2:Såpebobler
  • micro:bit i kunst og håndverk
  • micro:bit i musikk
  • do your :bit
    • Beroligende lysdioder
    • Send et smil
    • Sporing av dyr
Powered by GitBook
On this page
  • Program
  • Testing
  • Prøv selv
  1. micro:bit
  2. enviro:bit miljøsensor

1. Temperatur

Vis temperaturen ved trykk på A-knappen.

Previousenviro:bit miljøsensorNext2. Lufttrykk

Last updated 5 years ago

Program

  • Blokken "Get temperature" hentes under menypunktet "Enviro:bit" > "... Air & Weather"

Testing

  • Sjekk temperaturen forskjellige steder

  • Prøv å sette inn blokken "Get temperature (decimal)" som du finner under menypunktet "Enviro:Bit" > "Expert". Nå kan du lese av temperatur og endringer mer presist enn tidligere.

  • Sjekk temperaturen forskjellige steder

  • Prøv å sette inn blokken "Get temperature (x100)" som du finner under menypunktet "Enviro:Bit" > "Expert". Nå kan du lese av temperatur med hundredel graders nøyaktighet.

  • Sjekk temperaturen forskjellige steder.

Prøv selv

  1. Vis temperaturendringer Lag et program som løpende viser om temperaturen er stigende, konstant eller fallende. Programmet kan lages med to variabler "nytemp" og "husktemp". Her er prinsippskisse av programmet: - gjenta for alltid - sett "nytemp" til "get temperature (decimal)" - hvis "nytemp" > "husktemp" vis pil NØ - ellers hvis "nytemp" = "husktemp" vis pil Ø - ellers vis pil SØ - sett "husktemp" = "nytemp"

  2. Farge og temperatur Prøv å måle temperaturene under et hvitt papir og under et svart papir som ligger i solen.

  3. Kaldt i lokalet? Du kan måle om det er for kaldt i klasserommet hvis du måler forskjellene i temperaturen ved gulvet og temperaturen ved bordhøyde.

  4. Servomotor for å vise temperaturen Dersom temperaturen skal vises med en servomotor må du sende temperaturdata over til den andre micro:bitten som er koblet til servomotoren. Her er et forslag til program til micro:bitten som mottar temperaturdata og viser den ved hjelp av å snu på armen til servomotoren. Dette programmet kan vise temperaturer i området 15 - 35 grader. Micro:bitten med enviro:bitten programmerer du til å lese av temperaturen med blokken "Get temperature (x100)" (altså hundredels grader). Data kan du sende med pauser på 1/100 sekund.