Programmering i skolen
  • Introduksjon
  • micro:bit
    • Kom i gang med micro:bit
      • Oppgave 1: Blinkende hjerte (løkke)
      • Oppgave 2: Inndata vs Utdata
      • Oppgave 3: Terningkast (variabel med tilfeldig tall)
      • Oppgave 4: Stein, saks, papir (betinget handling)
      • Oppgave 5: Tellere
      • Oppgave 6: Måle temperatur (Hente og vise data fra sensor)
      • Oppgave 7: Varmt eller kaldt (variabler og betingelser)
      • Oppgave 8: Lyd og melodier
      • Oppgave 9: Overføre temperaturdata med radio
      • Oppgave 10: Starte og stoppe animasjon via radio
      • Oppgave 11: Nedtelling
      • Oppgave 12: Stoppeklokke
      • Oppgave 13: Skru av og på lysdiode
      • Oppgave 14: Trafikklys
      • Oppgave 17: Test av servomotor
    • micro:bit i matematikk
      • Variabler og beregninger
        • Oppgave 1: Pluss og minus
        • Oppgave 2: Gange og dele
        • Oppgave 3: Gangemaskin
      • Tellere og betingelser
      • Lag en regnemaskin
      • Tilfeldighet
    • micro:bit i naturfag
      • Temperaturmåling
        • 1. Lese av temperaturen
        • 2. Justert temperaturvisning
        • 3. Vis temperaturen med en automatisk graf
      • Kompasset
      • Lysmåling og styring
      • Styring av tilkoblede lysdioder
      • Flere eksperimenter med lysdioder
      • Enkel vandstandsmåling
      • Enkel fuktighetsmåling
    • micro:bit og kunstig intelligens
      • KI - Ansiktsgjenkjenning
    • micro:bit i tverrfaglige prosjekter
    • bit:bot XL
      • 1. Kjør frem og tilbake
      • 2. Kjøretur med sving
      • 3. Enkel fjernstyring
      • 4. Selvkjørende robot som unngår farer
      • Programmer en tegning
    • micro:bit Tinker Kit
      • Oppgave 1: Smartlys
      • Oppgave 2: Tyverialarm
      • Oppgave 3: Vanningsalarm
      • Oppgave 4: Koble til microservo
      • Oppgave 5: Veibom med bevegelsessensor
    • micro:bit Smart Home Kit
      • Oppgave 1: Stemmestyrt lys
      • Oppgave 2: Temperaturstyrt vifte
      • Oppgave 3: Innbruddsalarm
      • Oppgave 4: Automatiske gardiner
      • Oppgave 5: Fjernstyrt døråpner
      • Oppgave 6: Vannstand-varsler
    • micro:bit Smart Climate Kit
      • Oppgave 1: Hvor høy er UV-indeksen?
      • Oppgave 2: Vi lager et Anemometer
    • micro:bit Agriculture Kit
      • Kunstig vekstlys
      • Måling av temperatur og fuktighet i drivhus
      • Måle temperatur i oppdrettsanlegg
    • enviro:bit miljøsensor
      • 1. Temperatur
      • 2. Lufttrykk
      • 3. Luftfuktighet
      • 4. Støynivåmåling
      • 5. Lysmåling
      • 6. RGB lysmåling
  • Classroom Smart Home Kit
    • Stemmekontrollert Smartlys
  • micro:bit Ring:bit bricks pack
    • Trafikklys
    • To-hjuls robot
    • Temperaturstyrt vifte
  • Hover:bit fartøy
    • Bygg Hover:bit fjernkontroll
    • Bygg Hover:bit fartøy
    • Hover:bit Programmer Fjernkontrollen
    • Hover:bit Programmert fartøyet
  • Wheel:bit robotkjøretøy
    • Montering
    • Oppgave 1: Kjør rett frem
  • Bubble:bit såpeboblemaskin
    • Montering
    • Oppgave 1:LED - varsellampe
    • Oppgave 2:Såpebobler
  • micro:bit i kunst og håndverk
  • micro:bit i musikk
  • do your :bit
    • Beroligende lysdioder
    • Send et smil
    • Sporing av dyr
Powered by GitBook
On this page
  • Program
  • Prøv selv
  1. micro:bit
  2. Kom i gang med micro:bit

Oppgave 3: Terningkast (variabel med tilfeldig tall)

micro:bit'en inneholder en tilfeldighetsfunksjon som gjør det mulig å trekke et tilfeldig tall. I dette programmet skal vi trekke et tilfeldig tall fra 1 til 6 (terningkast) ved trykk på A.

PreviousOppgave 2: Inndata vs UtdataNextOppgave 4: Stein, saks, papir (betinget handling)

Last updated 5 years ago

Program

  • Start med å opprette variabelen "terningkast" under menypunktet "Variabler" (trykk på "Lag en variabel..."

  • Hent blokken "sett terningkast til 0" under menypunktet "Variabler"

  • Blokken "velg tilfeldig ..." hentes under menypunktet "Matematikk" og legges inn i blokken "sett terningkast til". Endre start og sluttverdier som visst over.

  • Blokken "vis tall 0" finner du under "Basis"

Prøv selv

  1. Prøv programmet og se at du kan få alle tallene på en terning

  2. Noter resultatene av kastene og tell opp, se om du får de ulike terningkastene nogenlunde like ofte.

Terningkast