Oppgave 3: Terningkast (variabel med tilfeldig tall)

micro:bit'en inneholder en tilfeldighetsfunksjon som gjør det mulig å trekke et tilfeldig tall. I dette programmet skal vi trekke et tilfeldig tall fra 1 til 6 (terningkast) ved trykk på A.

Program

  • Start med å opprette variabelen "terningkast" under menypunktet "Variabler" (trykk på "Lag en variabel..."

  • Hent blokken "sett terningkast til 0" under menypunktet "Variabler"

  • Blokken "velg tilfeldig ..." hentes under menypunktet "Matematikk" og legges inn i blokken "sett terningkast til". Endre start og sluttverdier som visst over.

  • Blokken "vis tall 0" finner du under "Basis"

Prøv selv

  1. Prøv programmet og se at du kan få alle tallene på en terning

  2. Noter resultatene av kastene og tell opp, se om du får de ulike terningkastene nogenlunde like ofte.

Last updated