Programmering i skolen
  • Introduksjon
  • micro:bit
    • Kom i gang med micro:bit
      • Oppgave 1: Blinkende hjerte (løkke)
      • Oppgave 2: Inndata vs Utdata
      • Oppgave 3: Terningkast (variabel med tilfeldig tall)
      • Oppgave 4: Stein, saks, papir (betinget handling)
      • Oppgave 5: Tellere
      • Oppgave 6: Måle temperatur (Hente og vise data fra sensor)
      • Oppgave 7: Varmt eller kaldt (variabler og betingelser)
      • Oppgave 8: Lyd og melodier
      • Oppgave 9: Overføre temperaturdata med radio
      • Oppgave 10: Starte og stoppe animasjon via radio
      • Oppgave 11: Nedtelling
      • Oppgave 12: Stoppeklokke
      • Oppgave 13: Skru av og på lysdiode
      • Oppgave 14: Trafikklys
      • Oppgave 17: Test av servomotor
    • micro:bit i matematikk
      • Variabler og beregninger
        • Oppgave 1: Pluss og minus
        • Oppgave 2: Gange og dele
        • Oppgave 3: Gangemaskin
      • Tellere og betingelser
      • Lag en regnemaskin
      • Tilfeldighet
    • micro:bit i naturfag
      • Temperaturmåling
        • 1. Lese av temperaturen
        • 2. Justert temperaturvisning
        • 3. Vis temperaturen med en automatisk graf
      • Kompasset
      • Lysmåling og styring
      • Styring av tilkoblede lysdioder
      • Flere eksperimenter med lysdioder
      • Enkel vandstandsmåling
      • Enkel fuktighetsmåling
    • micro:bit og kunstig intelligens
      • KI - Ansiktsgjenkjenning
    • micro:bit i tverrfaglige prosjekter
    • bit:bot XL
      • 1. Kjør frem og tilbake
      • 2. Kjøretur med sving
      • 3. Enkel fjernstyring
      • 4. Selvkjørende robot som unngår farer
      • Programmer en tegning
    • micro:bit Tinker Kit
      • Oppgave 1: Smartlys
      • Oppgave 2: Tyverialarm
      • Oppgave 3: Vanningsalarm
      • Oppgave 4: Koble til microservo
      • Oppgave 5: Veibom med bevegelsessensor
    • micro:bit Smart Home Kit
      • Oppgave 1: Stemmestyrt lys
      • Oppgave 2: Temperaturstyrt vifte
      • Oppgave 3: Innbruddsalarm
      • Oppgave 4: Automatiske gardiner
      • Oppgave 5: Fjernstyrt døråpner
      • Oppgave 6: Vannstand-varsler
    • micro:bit Smart Climate Kit
      • Oppgave 1: Hvor høy er UV-indeksen?
      • Oppgave 2: Vi lager et Anemometer
    • micro:bit Agriculture Kit
      • Kunstig vekstlys
      • Måling av temperatur og fuktighet i drivhus
      • Måle temperatur i oppdrettsanlegg
    • enviro:bit miljøsensor
      • 1. Temperatur
      • 2. Lufttrykk
      • 3. Luftfuktighet
      • 4. Støynivåmåling
      • 5. Lysmåling
      • 6. RGB lysmåling
  • Classroom Smart Home Kit
    • Stemmekontrollert Smartlys
  • micro:bit Ring:bit bricks pack
    • Trafikklys
    • To-hjuls robot
    • Temperaturstyrt vifte
  • Hover:bit fartøy
    • Bygg Hover:bit fjernkontroll
    • Bygg Hover:bit fartøy
    • Hover:bit Programmer Fjernkontrollen
    • Hover:bit Programmert fartøyet
  • Wheel:bit robotkjøretøy
    • Montering
    • Oppgave 1: Kjør rett frem
  • Bubble:bit såpeboblemaskin
    • Montering
    • Oppgave 1:LED - varsellampe
    • Oppgave 2:Såpebobler
  • micro:bit i kunst og håndverk
  • micro:bit i musikk
  • do your :bit
    • Beroligende lysdioder
    • Send et smil
    • Sporing av dyr
Powered by GitBook
On this page
  • Litt om to-hjulsroboter
  • Slik virker det
  • Du trenger:
  • Slik bygger du
  • Programmering
  • Prøv Selv
  1. micro:bit Ring:bit bricks pack

To-hjuls robot

I denne oppgaven skal du lage to-hjuls robot. Du bygger roboten og programmerer den til å kjøre ved hjelp av micro:bit

PreviousTrafikklysNextTemperaturstyrt vifte

Last updated 1 year ago

Litt om to-hjulsroboter

Roboten har to hjul og har derfor to separate servomotorer som styrer hjulene. I dette prosjektet kontrolleres begge servomotorene sammen,og du behøver ikke å behandle de separat for å starte, stoppe eller svinge.

Slik virker det

Vi bruker micro:bit og programmerer roboten til å starte når vi skrur den på. Den kan også kjøre til høyre, venstre eller kjøre bakover.

Du trenger:

Slik bygger du

Programmering

I "ved start"-blokken setter du inn set left wheel at pin X right wheel at Pin X . Under denne setter du inn go straigt at full speed

Endre på alternativene i blokkene slik at venstre refererer til P0 og høyre refererer til P1

Vi ønsker at roboten skal reagere på ulike måter etter som om vi trykker på A, B, eller A+B.

Vi velger å gi robotbilen vår muligheten til å svinge mot høyre, venstre og å kjøre bakover.

Legg til blokkene som skal gi roboten vår de beskjedene vi ønsker.

Trykk på last ned ikonet nederst på siden. Programmet du har laget vil lagre seg som en .Hex fil. Legg merke til hvor du lagrer filen. Når den er lastet ned kan du simpelthen dra den over til micro:bit ikonet i filutforskeren. Micro:bit blinker oransje bak når programmet lastes over, og stopper når den er ferdig. Programmet er umiddelbart klart til å brukes når micro:bit er koblet til strøm.

Prøv Selv

  1. Overfør programmet til micro:bit’en og sjekk at to-hjuls roboten fungerer som forventet.

  2. Bruk kodeeditoren og forsøk å endre koden. Sett inn blokkene go forward for " " seconds og Spin right " "degrees Se hvordan du kan programmere kjøretøyet til å kjøre i en firkant. (tips: 90 grader gir en rettvinklet sving)

  3. Lag din egen kjørebane! Eksperimenter med blokkene for å lære hvordan du kan styre to-hjuls roboten dit du ønsker.

Gå til og trykk på “nytt Prosjekt” Gi prosjektet ditt et navn. Her kaller vi det To-hjuls robot. Vi må legge til de ekstra kodeblokkene vi trenger for å gjøre dette prosjektet med ElecFreaks Ring:bit Bricks Pack. For å gjøre dette trykker man på Avansert og scroller ned til Utvidelser/ Add Package. Det åpner seg da en ny meny hvor vi velger ringbitcar.

makecode.microbit.org